Cecilie Manz, du ville oprindeligt studere maleri. Hvordan blev du designer?
Det er sandt, jeg ville gerne studere maleri. I dag elsker jeg stadig lugten af oliemaling. Da jeg forberedte min portefølje til at studere kunst på Royal Academy i København, spurgte nogen mig, hvorfor jeg ikke også søgte på Designskolen. Jeg så ikke mig selv der, men jeg sendte alligevel min portefølje. Jeg blev accepteret på designkurset, men ikke til Royal Academy. Jeg var på en måde glad, men jeg blev selvfølgelig også skuffet. Så jeg sagde til mig selv, at jeg ville give det en chance i to eller tre måneder. Hvis jeg kunne lide det, ville jeg blive, og hvis ikke, kunne jeg altid rejse. Og jeg elskede det - og så blev jeg.
Du åbnede dit eget studie et år efter afslutningen af dine studier. Hvordan arbejder du?
Jeg har altid ønsket at arbejde alene. Måske fordi jeg endnu ikke har fundet den perfekte partner - jeg ved det faktisk ikke. Jeg kan blive meget optaget af et projekt, og det er netop det, jeg så godt kan lide ved mit arbejde. Jeg kan simpelthen ikke overlevere dette intense engagement til nogen anden. I øjeblikket er min arbejdssituation perfekt: Jeg har et lille team. Jeg har altid det sidste ord.
Dine designs er ekstremt minimalistiske. Ser du dit arbejde i sammenhæng med dine danske rødder?
Helt bestemt. Jeg tror, at vores rødder er i vores blod, og vores kultur definerer os. Mennesker i nord har tendens til nedskæringer, og det afspejles i klassisk dansk design. Jeg prøver at begrænse mine designs til det væsentlige. Så mit arbejde afspejler mit temperament.
Hvad inspirerer dig til at skabe dine designs?
Jeg tænker meget! Sagen ved inspiration er, at det hovedsageligt sker internt. Jeg er som et filter, og alt, hvad jeg absorberer med hensyn til teksturer, billeder og atmosfærer flyder gennem mig. I sidste ende kan jeg ikke sige, at det var det eller det maleri eller den ene eller den anden musik, der inspirerede mig direkte.
Du siger, at du ikke skal designe noget, der gør livet kompliceret: det ville være dårligt design? Hvordan kan du være sikker på, at dine produkter lever op til dette krav?
Når jeg designer en stol eller en lille ske, tager jeg den med mig hjem og prøver det selv: hardcore test. Dette er virkelig vigtigt, fordi hvis det ikke virker for mig, hvorfor skal det fungere for dig? Og hvis det ikke ser godt ud i mit hus, hvordan kan det se godt ud andre steder?
Hvordan oplevede du at arbejde med Duravit?
Ture til Hornberg var virkelig specielle. I Danmark har vi masser af kystlinje og ingen bjerge, det højeste punkt er 200 meter. Det føltes som et eventyr, da jeg ventede på perronen på toget, omgivet af alle bjergene. Jeg følte, at Duravit var en etableret del af dette sted, og denne meget specielle atmosfære påvirkede også mit arbejde med Duravit. Jeg forstod meget hurtigt, hvor meget ekspertise, viden og håndværk Duravit har. Jeg var meget glad for at arbejde med alt dette og at opleve dette engagement. Du er bogstaveligt talt nødt til at gå gennem bunker af Kaolin og andre grundmaterialer af porcelæn for at komme til mødelokalerne! Men det er faktisk det, der gør hele forskellen for mig: forbindelsen til materialet.